Autorijden in Australië: Een paar dingen om mee rekening te houden.
Autorijden in Australië is misschien wel het leukste dat er is als je aan het reizen bent door dit mooie land. Het land is ongeveer 186 keer groter dan Nederland en Europa past er qua ruimte helemaal in. Ideaal dus voor lange roadtrips. Denk bijvoorbeeld aan een roadtrip langs de Oostkust, Westkust van Australië of de bekende Stuart Highway die dwars door Australië gaat van Port Augusta bij Adelaide naar Darwin. Voordat je deze roadtrips gaat ondernemen, zijn er wel een paar dingen waar je aan moet denken!
In dit artikel leer je:
More...
Autorijden in Australië
Roadtrippen Down Under is ontzettend gaaf. Er zijn echter wel een paar dingen waar je rekening mee houdt als je gaat autorijden in Australië. Onder backpackers en reizigers gebeuren er namelijk vrij veel ongelukken als het gaat om het weggebruik. Hieronder zal ik je vertellen wat je allemaal kan verwachten op de weg ... geen beren gelukkig, maar wel kangoeroes!
De verkeerde kant van de weg
Tenminste, dit zou een Australiër niet snel toegeven. Dus zeg ik even: "Ze rijden in Australië aan de andere kant van de weg." ... Links dus! Heel belangrijk...
Zelfs als voetganger word je gewaarschuwd!
En dat is ook niet raar. Deze foto is genomen in Cairns in één van de drukkere straten. Cairns is ontzettend toeristisch (net als de rest van Australië trouwens) en het toerisme concentreert zich op een vrij klein oppervlak van Cairns. Een soort toeristen invasie.
Veel Europeanen en Aziaten vergeten dus nog weleens dat ze in een land zijn waar het verkeer van rechts komt in plaats links. Je bent aan het reizen, je vind alles mooi en je bent overweldigd door het nieuwe ... het is dan vervelend als er nét een bus aan komt als jij oversteekt en de verkeerde kant op kijkt. Hard, maar wel iets dat regelmatig in Australië voorkomt.
Het stuur van de auto zit ook aan de andere kant
Het stuur
Dit vond ik persoonlijk heel erg raar. Sowieso loop je meteen al eigenlijk naar de verkeerde deur, waardoor je dus aan de passagierskant wil instappen...
Niet alleen het stuur zit aan de andere kant. Ook de hendels voor de ruitenwissers en de knipperlichten zitten omgedraaid. Als ik dus wilde afslaan en richting aangeven, gingen mijn ruitenwissers aan.
Schakelen
Schakelen doe je dus ook niet met je rechterhand maar nu met links. Gelukkig is Australië wel het land van de automatische versnellingsbakken, dus meestal hoef je over schakelen geen zorgen te maken.
Nog een tip: Als je met een automaat rijd, heb je geen koppeling. Het gas, de rem en de koppeling zijn wel in dezelfde volgorde als dat je gewend bent. Als je met een automaat rijdt, hoef je echter je linkervoet, waarmee je de koppeling in trapt, TOTAAL niet te gebruiken
Trouwens!
5 essentiële dingen om mee te nemen naar Australië
1. Een goede gids - Wanneer je door Australië reist is het belangrijk om de juiste gids aan te schaffen met alle ins en out over het land. Klik hier voor de gids.
2. Een waterfles - Dit is essentieel tijdens je reis. Deze waterfles is van staal en gaat daarom dus lang mee. Ideaal ook wanneer je gaat vliegen en nog gezond ook! Drinken uit plastic is namelijk niet zo goed voor je.
3. Een reisstekker - Zonder een reisstekker kom je niet ver in Australië als je graag je apparaten zoals je telefoon wil opladen. Daarom adviseer ik deze stevige en functionele reisstekker.
4. Een powerbank - Een powerbank is onmisbaar op je reis door Australië. Er bestaat een grote kans dat je bijvoorbeeld veel foto's met je mobiel gaat maken wanneer je een hele dag op weg bent. Je mobiel gaat dus snel leeg en er is niet altijd een gelegenheid om deze op te laden. Met deze powerbank echter wel! Vooral in nood is het handig deze wel te hebben.
5. Een e-reader - Een e-reader is superchill voor op reis. Nu kan je boeken meenemen, maar niet het gewicht dragen! Hier vind je de beste e-reader volgens de Kangoeroeland-test.
Wat wennen zal zijn als je autorijdt
Je plek op de weg
Als je gewend bent om in Nederland of België door het verkeer te komen, dan zal autorijden in Australië vreemd aanvoelen. Niet alleen rij je aan de linker kant. Ook is je blik op de weg anders omdat je de auto bestuurd vanuit een andere positie; vanuit de rechterkant van de auto.
Europa
In Europa ben je gewend om je blikveld een beetje links van het midden van de rijbaan waarop je rijd te hebben. Naast je (rechts) zit de passagier en heb je nog een stuk auto over en die manoeuvreer je zo, dat je de auto uit de berm houdt (rechts) en van de andere weghelft (links). Zoals je hiernaast kan zien.
Australië
Het Europeaanse blikveld is voor het autorijden in Australië niet goed. Hier is het dus andersom.
Je stuur zit aan de rechterkant en links van je heb je je passagier en dus nog een stuk auto. Als jij volgens je Europeaanse blikveld gaat autorijden in Australië, dan kom je met je linkerwielen in de berm terecht. Het is dus belangrijk dat jij je blikveld nu een beetje rechts van de rijbaan houdt waarop je rijd.
Fietsers en automobilisten in Australië
Australië is niet per definitie een fietsland. Integendeel. Pas van de laatste tijd is het zo dat ze fietspaden op de rijbanen maken om het veiliger te maken voor fietsers.
Het punt is alleen dat het fietsen op zich en fietsende mensen TOTAAL niet in de cultuur en opvoeding zit van de Australiërs. Om die reden wordt er vrij nonchalant gedacht over fietsende mensen.
In Nederland zijn fietsers ongeveer heilige koeien. In vergelijking tot Australië lijkt Nederland bijna te zijn ingericht voor fietsers. Als fietser in Australië stel niet heel veel voor, vooral niet in de meer bogan gebieden. Als fietser leg je het snel af tegen de 4x4's die er rondrijden.
Zo zal je al snel een (snel)weg tegenkomen waar je 100 kilometer per uur mag rijden, zonder dat er een fietspad is en je sommige fanatiekelingen daar toch ziet fietsen. No way dat ik daar ga fietsen terwijl je de auto's met 100 km/u kan voelen voorbijrazen. Been there done that.
Overigens ligt de standaard snelheid op de meeste plekken op 60 km/u. In Nederland heb je 30 zones. Dit maakt echt een groot verschil. Daarnaast rijdt men vaak harder dan wettelijk mag.
Als je trouwens toch wil gaan fietsen in Australië, helm op. Dit moet, anders krijg je een boete. Het ziet er suf uit, ik weet het.
Zonder dollen
Mijn artikelen wil ik over het algemeen luchtig houden en met een vleugje humor. Alleen over het weggebruik wil ik wat minder dollen. Daarom deze korte uiteenzetting.
Spookrijden
Spookrijden, oftewel rijden aan de verkeerde kant van de weg dan zou moeten zorgt voor veel ongelukken onder roadtrippende reizigers. Vooral wanneer de vermoeidheid toeslaat en er snel gehandeld moet worden, zijn mensen geneigd om terug te vallen in wat ze gewend zijn en gaan dus zoals in hun thuisland rijden. Onlangs is er een Australisch meisje van 17 omgekomen in een auto ongeluk, omdat er een Franse backpacker in een klein ogenblik was vergeten aan de linkerkant van de weg te rijden.
De wilde dieren van Australië
(Wilde) dieren zijn onvoorspelbaar. Vooral als het donker is, dan zijn wilde dieren actiever dan overdag. Waar het verstandig is sowieso goed op te letten voor dieren als je door natuurlijke gebieden rijd, zal je in het donker extra moeten opletten.
Het is belangrijk om voor jezelf even na te gaan wat je zou doen op het moment dat er een kangoeroe voor je auto springt. Rij je hem aan en maak je hem dus dood? Of wijk je uit om dat niet te doen? Als je uitwijkt, is daar dan ruimte voor of vlieg je de afgrond in? In dit geval is er iemand omgekomen doordat een automobilist uitweek voor een kangoeroe, maar daardoor frontaal tegen een andere auto op botste.
Vermoeidheid tijdens lange ritten
Zoals ik al zei is roadtrippen gaaf, maar je hebt stukken weg in Australië waar geen einde aan lijkt te komen. Het enige dat je doet is rechtdoor rijden voor uren lang. Op een gegeven moment gaat die vermoeidheid toeslaan en het gevaar zit hier in een klein hoekje. Een wegzakker met 100 km/u die 2 sec duurt, kan al fataal zijn, zoals wordt voorgesteld in dit geval. Als je voelt dat je moe wordt, wissel af met een ander of ga gewoon even pitten in de auto.
Overmoedigheid en avontuur tijdens het autorijden
Onderdeel van het roadtrippen / autorijden in Australië is ook het met een 4x4 rijden over het strand. Omdat de meeste mensen dit nog niet hebben gedaan, waaronder ik toen ik hier net aankwam, kunnen ze een beetje te ver gaan in hun enthousiasme. In dit geval en dit geval is er een persoon overleden door overmoedigheid.
De ene wilde op een smalle, onverharde grindweg een andere auto inhalen op Fraser Island. Tijdens de inhaalactie, die waarschijnlijk met een te hoge snelheid is gedaan, zijn ze over de kop geslagen en is er een Europeaans meisje overleden. Inhalen is in principe niet met hoge snelheid nodig op deze wegen op Fraser Island, omdat de voorganger vaak wel even opzij gaat voor je. Er is namelijk geen haast nodig in zo'n mooi natuurgebied.
De tweede was een beetje avontuurlijk tijdens het rijden op een onvoorspelbaar strand. Ten eerste weet je de condities niet van waar je op rijdt, dit veranderd met de dag door zee, weer en wind. Ten tweede kwam deze automobilist te dichtbij het water en sloeg over de kop toen het een golf wilde ontwijken. Hierbij is er een jongen omgekomen, verpletterd door de auto.
Nonchalant worden na een tijd te hebben gereden
Goed, dit kan natuurlijk overal gebeuren, maar rechte saaie wegen hebben nog steeds aandacht nodig. In dit geval is er een meisje omgekomen, omdat de bestuurder op de grond ging zoeken naar een bril en hierdoor van de weg af raakte.
Tot slot
Zo, mijn preken zit er op. Ga roadtrippen in Australië, het is ontzettend leuk, mooi en avontuurlijk. Wees je bewust van de gevaren. Ontspan lekker en geen haast. Safety first.
Wil je nog meer weten voor je reis naar Australië?
Dit boek behandelt alles dat je moet weten!
Laat van je horen!
Heb je ook gave, maffe of spannende ervaringen opgedaan tijdens het autorijden in Australië? Laat een bericht hier onder achter en vertel ons je verhaal!